map4

 
מעוניין להיות בקשר? הרשם לניוזלטר לקבלת עדכונים או התקשר עכשיו 6550*

מחליפים את הכדורים בגולף

mahlifimפעילות ספורטיבית היא מרכיב חשוב בתרבות הפנאי שהתגבשה בשנים האחרונות בארץ ובעולם. מיליוני אנשים עוסקים בספורט, חלקם בצורה ספונטנית ככל שמאפשרים להם הזמן והתנאים, וחלקם בצורה מסודרת, עיקבית ולפעמים גם כפייתית.

השיגעון לפעילות ספורטיבית קיבל תנופה חסרת תקדים בשנים האחרונות ויעיד על כך מספרם הגדול של מכוני הכושר שצצים בכל פינה.
כולם מסכימים שפעילות ספורטיבית תורמת לשיפור הבריאות ולאיכות החיים, מחזקת את השרירים, שומרת על משקל הגוף, משפרת את פעילות הלב ואפילו שומרת על חיוניות ועל מצב רוח מרומם.

בגיל צעיר (עד 35) ניתן לעסוק כמעט בכל ענפי הספורט, כדורגל, כדורסל, טניס, ריצה וחדרי כושר, אלא שבעקבות מחקרים שנערכו בשלהי שנות ה- 90 בארה"ב, הסתבר כי הפעילות האירובית והג'וגינג, שהיו כה אופנתיים בשנות ה- 80 וה- 90 יכולים בטווח הרחוק לגרום פגיעות גופניות. חלק מן הפגיעות יהיו קלות ויחלפו ללא טיפול מיוחד וחלקן עלולות להפוך לבעיות כרוניות, בעיקר אם לא זוהו וטופלו בשלבים הראשונים.

לעומת הפעילות האירובית המתפרצת, ממליצים הרופאים לבני 35 ומעלה לעסוק בענפי ספורט אחרים, המשלבים פעילות מתונה, כמו שחיה, רכיבה על אופניים והליכה.

האורטופד והמנתח ד"ר רפי טיין, מנהל היחידה לארטרוסקופיה ורפואת ספורט במרכז רבין, ממליץ בחום ליישם את ההליכה באמצעות משחק גולף. טיין עצמו משחק גולף כבר 15 שנה במועדון הגולף בקיסריה.

"כולם מסכימים שההליכה טובה וחשובה לבריאות, אבל רק מעטים מסוגלים להתמיד בהליכה. כל אחד יודע שמתחילים את הפעילות בהתלהבות גדולה, רוכשים ציוד יקר, הליכונים או אופני כושר ואלה הופכים במשך הזמן 'למתלה בגדים' בחדר השינה."

טיין ממליץ על מציאת מסגרת שתהפוך את הפעילות הגופנית לפעילות חברתית-אתגרית ולחלק קבוע בתוכנית השבועית.

"היתרון הגדול בגולף הוא שניתן לשחק אותו בכל גיל ולהתמיד בו עד גיל מבוגר מאוד. זהו משחק ממכר, ומי שנתפס בו ימשיך עד גיל מופלג וכך יהנה מפעילות גופנית וממשחק מרתק למשך שנים רבות."

הגולף אינו דורש פעילות גופנית אינטנסיבית אלא פעילות מתונה. משחק גולף אורך 4 שעות במהלכן עובר הגולפאי 7-8 קילומטרים ברגל באוויר הצח בחיק הטבע. יחד עם תכונות כמו ריכוז, קואורדינציה, משמעת עצמית, יציבות ותחרותיות הופך הגולף לפייבוריט של רופאים בארץ ובעולם.

ד"ר טיין: "ההליכה במשחק גולף היא עבודת לב ריאה לא מאומצת, אבל מתמשכת. הרופאים ממליצים ללכת חצי שעה ובמשחק גולף, בגלל האתגר אתה הולך 4 שעות.
הפעילות הספורטיבית, ההליכה, מתבצעת באוויר החופשי ולא באולם סגור, הגולפאי נושם אוויר צח ולא אוויר מזגנים וזיעה."

"כמו בכל ענף ספורט," אומר טיין "יש להקפיד ללמוד את טכניקת המשחק. בתנועות הגולף אין כוח מתפרץ, יש תנועות שוטפות, חלקות, גליות. אם הטכניקה נכונה - לא יהיו נזקים גופניים."

יתרון בולט נוסף של משחק גולף, מעבר להיותו משחק תחרותי וחברתי - יש אפשרות לשחק ברמות שונות של קושי. מי שרוצה יכול לשחק רק חצי משחק תיקני ולסיים 9 מגרשים ולא 18, אחר יכול ללכת חלק מן הדרך ובחלק האחר לנסוע על רכב גולף.

ד"ר טיין: "לא צריך להיות בכושר גופני גבוה על מנת לשחק גולף, גם מוגבל, חולה או קשיש בן 80, יכול להנות מן המשחק. נכון שקצב המשחק ישתנה, אבל עדין תהייה הליכה בחיק הטבע והתנתקות מוחלטת מתלאות היום יום."

ההתנתקות המוחלטת למשך 4-5 השעות של המשחק היא יתרון נוסף בתקופה של מתח.
הנסיעה לקיסריה, השהות בתוך סביבה ירוקה, הפסטורליה והריכוז הגבוה שמצריך המשחק - מעניקים, במיוחד היום, לא רק בריאות גופנית אלא גם בריאות נפשית.
"כשכל האוכלוסיה צמודה לסי.אן.אן אתה מייצר לך אי קטן של שפיות, זמני אומנם, אבל עדין אתה מסוגל לנקות לגמרי את הראש."

הגולף הוא המשחק המשוחק ביותר בעולם (לעומת כדורגל שהוא המשחק הניצפה ביותר בעולם). מיליוני אמריקאים, אירופאים ויפנים כבר נדבקו בחיידק הגולף. גם בארץ הענף תופס תאוצה.
נשים גילו את הגולף ונוכחו לדעת שמדובר במשחק שיוויוני לגמרי. מאחר ודרוש ריכוז ולא דרוש כוח או כושר גופני, נשים יכולות לנצח את הגברים.

בנוסף לתחושת הסיפוק שבניצחון, מבקש ד"ר טיין לציין כי בשל ההליכה - פעילות הגולף טובה למניעת אוסטופורוזיס, ולכל מי שעברו התקף לב או צינטור, לסובלים מיתר לחץ דם או מכולסטרול גבוה.

"זהו פשוט ספורט מושלם לאנשים שמתקרבים לגיל 40. נכון שאין בו שריפת קלוריות כמו בטניס או בסקווש, אבל המשחק נמשך 4 שעות, שהן לא ממש מנוחה. אי שם בסביבות ה- 40, העומס על הפרקים והגידים גורם לנזקים בלתי הפיכים, גם הריצה והקפיצות כבר לא מומלצות ולכן משחק הגולף הוא אידאלי לפעילות גופנית בריאה."

טיין אומר כי האינטרס המשותף של הרופאים במאה ה- 21 הוא להוציא את האנשים מן המשרדים ולנתק אותם קצת מן המחשבים - "אם הוצאנו אותם מן המשרד למכון כושר, בעצם לא עשינו כלום, אני מעדיף את המטופלים שלי באוויר החופשי, שוחים, רוכבים על אופניים או משחקים גולף, זה הרבה יותר בריא בעיני ואני בעצמי מיישם, תפגשי אותי לפחות פעם בשבוע בקיסריה, והלואי שהיה לי זמן להיות שם יותר."

Share