map4

 
מעוניין להיות בקשר? הרשם לניוזלטר לקבלת עדכונים או התקשר עכשיו 6550*

מילון מונחי גולף עיקריים מאת בועז שגב

המונחים הבאים חשובים ביותר בעולם הגולף - הן באימון והן בזמן משחק. יש להמתקד במינוח הלועזי היות וזוהי שפת הגולף הבינלאומית.

 

מונחים הקשורים בטכניקת החבטה:

 

אחיזה - Grip: מתיחסת לשני אלמנטים קשורים אחד לשני: החלק של המחבט שבו אוחזים בזמן החבטה (עשוי מגומי) וגם הצורה בה אנו אוחזים את המחבט.

 

הנפה לאחור ולמעלה - Back Swing: התנועה הראשונה בסווינג המרחיקה את המחבט מהכדור במסלול מעגלי על מישור הסווינג ויוצרת אפקט של קפיץ בגופנו.

 

הנפה למטה וקדימה - Down Swing: תנועה כלפי מטה הכוללת העברת משקל וסיבוב, בה אנו מגבירים את אפקט הקפיץ ומכינים את הגוף והידיים לרגע הפגיעה בכדור.

 

העברת משקל - Weight Shift: אחד ממרכיבי הכוח בסווינג הוא העברת משקל מרגל אחת לשניה. העברת המשקל ימינה (לשחקן ימני) בהנפה לאחור ולמעלה ושמאלה בהנפה למטה וקדימה.

 

כיוון - Alignment: תכנון הגישה לכדור. כיוון ויישור המחבט והגוף למטרה.

 

מישור ההנפה - Swing Plane: מישור מעגלי בעל זוית, המתאר את המסלול ואת הזווית שהמחבט עובר דרכם במהלך החבטה. שמירה על מסלול נכון הינה קריטית לביצוע חבטת גולף איכותית.

 

סווינג - Swing: התנועה השלמה בה נעים הגוף והידיים על מסלול מעגלי מוטה. זוהי תנועה ייחודית לגולף המשלבת סיבוב הגוף, העברת משקל ושיחרור הידיים בתיזמון מושלם.

 

עמידת מוצא - Set Up: צורת העמידה מעל לכדור (Posture) לפני תחילת החבטה. כולל את רוחב הפיסוק, המרחק מהכדור והזויות השונות של גוף השחקן ביחס לקרקע. עמידת מוצא נכונה הינה קריטית להצלחת החבטה.

 

עמידה פתוחה - Open Stance: צורת עמידה שמשתמשים בה רבות במשחק הקצר, ובה מכוונים את הרגליים, הירכיים והכתפיים מעט שמאלה מהמטרה ביחס לרגיל.

 

פגיעה - Impact: רגע הפגיעה בכדור המכונה גם "רגע האמת" שבו המחבט נע במהירות מקסימלית ופוגע בכדור כאשר פני המחבט מתיישרים לכיוון המטרה.

 

קו המטרה - Target Line: הקו הדמיוני הנמתח מהכדור למטרה. על הקו הזה מיד מאחורי הכדור נמצא גם ראש המחבט בזמן עמידת המוצא.

 

קו הגוף - Body Line: הקו הדמיוני שלפיו מכוון גופינו, במקביל ושמאלה לקו המטרה.

 

 

 

מונחים הקשורים בציוד הגולף:

 

ברזלים - Irons: סוג המחבט העיקרי שבו משתמשים בגולף. בסט סטנדרטי יהיו 8-10 ברזלים בשיפועים שונים, המיועדים למרחקים משתנים בהתאם ליכולת השחקן. הברזלים בסט סטנדרטי ממוספרים מ 3 ועד 9 כאשר ניתן ורצוי להשתמש גם בוודג'ים השיכים גם הם למשפחת הברזלים אבל במקום מספרים נקראים בשמות (ראה "וודג'ים" בהמשך).

 

דרייבר - Driver: מחבט השייך למשפחת ה Woods ומשמש לחבטת הפתיחה למרחקים גדולים. הדרייבר הינו המחבט הארוך ביותר בתיק המחבטים.

 

וודג'ים - Wedges: הינם הברזלים המשופעים ביותר בתיק והשימוש בהם הינו העיקר במשחק הקצר מסביב לגרין. ה Pitching Wedge הינו חלק מהסט הסטנדרטי והוא הפחות משופע מתוך הוודג'ים ולאחריו לפי הסדר Gap Wedge, Sand Wedge ו Lob Wedge .

 

חריצים - Grooves: חריצים עדינים על פני המחבט המסייעים בהקנית ספין לכדור בעת מעופו. הספין חשוב לשליטה על מעוף הכדור ורמת גילגולו לאחר נחיתתו על הדשא. יש לשמור את החריצים נקיים על ידי ניגוב המחבטים לאחר כל סיבוב גולף.

 

ידית המחבט - Shaft: עשויה ממתכת או מגרפית ובעלת רמות גמישות שונות בהתאם לרמת השחקן.

 

עצים - Woods: נקראים כך היות ובעבר יוצרו מעץ. מחבטים אילו משמשים בעיקר לחבטות לטווח ארוך הן מהטי והן מהדשא. כיום מיוצרים בעיקר עם ידית מגרפיט וראש מטיטניום.

 

פאטר - Putter: מחבט בעל פנים שטוחים בו אנו משתמשים בעיקר על הגרין על מנת לגלגל את הכדור לכיוון הגומה.

 

פני (ראש) המחבט - Club Face: עשוי מברזל או טיטניום ובעל שיפועים שונים הקובעים את הקשת והמרחק שהכדור עף.

 


מונחים הקשורים בסוג החבטה ומעוף הכדור:

דחיפה - Push: חבטה כלשהי שבה הכדור עף ימינה מהמטרה.

 

חבטת הרצה - Bump and Run: חבטת צ'יפ או פיטץ' שבה הכדור עף בקשת נמוכה וזמן אוויר קצר אל הגרין ומשם מתגלגל מרחק ארוך יחסית לכיוון הגומה. בדרך כלל נשתמש בחבטה זו נגד הרוח, כשהגומה נמצאת בסוף הגרין רחוק מאיתנו, או כשגרין משופע כלפי מעלה.

 

חבטה תלולה - Lob Shot: :חבטה קצרה וגבוהה, שבדרך כלל נחבטת באמצעות מחבט משופע ביותר, ומיועדת לנחות בעדינות על הגרין ללא גילגול. בד"כ נשתמש בחבטה זו כאשר הגומה קרובה אלינו ובעיקר כשהגרין מורם מעל פני השטח.

 

מנח - Lie: מיקום הכדור לאחר נחיתתו על הקרקע בין אם על דשא, אדמה או חול. מנח הכדור קובע לעיתים את סוג המחבט שנבחר וצורת החבטה שנבצע.

 

משיכה - Pull: חבטה כלשהי שבה הכדור עף שמאלה מהמטרה.

 

נשיאה באוויר - Carry: המרחק אותו עובר הכדור באויר לפני נגיעתו בקרקע. אין זה המרחק הסופי, היות והכדור יכול להתגלגל מרחק רב על הקרקע. מרחק זה חשוב בעיקר כשיש מכשולים (כמו מים) אותם צריך לעבור באויר.

 

סיבוב אחורי - Back Spin: התנועה הסיבובית או הסיבוב של הכדור שנוצר כתוצאה ממגע עם פני המחבט. ככל שהסיבוב גדול יותר, הכדור יעוף ויסתובב יותר, ולכן יעצור או אפילו יסתובב לגומה במגע עם הדשא. לתופעה זו יש חשיבות רבה במשחק הקצר.

 

מסלול תעופה - Trajectory: הגובה והזווית של מסלול התעופה של הכדור בדרך אל המטרה.

 

מונחים הקשורים בחלקי המגרש:

 

באנקר- Bunker: מכשול חול, איזור הנחשב ל-Hazard לפי חוקי הגולף ולכן בעמידה לקראת החבטה לא ניתן לגעת בקרקע .

 

גרין - Green: משטח הדשא שבו נמצאת הגומה עם דגל המסמן את מיקומה המדויק. משטח הגרין מכוסח נמוך מאוד, ומהודק כך שהכדור מתגלגל עליו במהירות. משטחי גרין נבדלים זה מזה בגודלם וברמת שיפועם.

 

דיווט - Divot - פיסת דשא היוצאת ממקומה בעת החבטה, עקב פגיעת המחבט בקרקע מיד לאחר פגיעתו בכדור. את הדיווט ניתן וצריך לתקן באמצעות החזרתו למקומו או באמצעות שפיכת חול על המקום ממנו יצא.

 

משטח הטי - Tee Box: האיזור ממנו מתחילים לשחק את הגומה. משטח הטי חייב להיות ישר ובמקרים רבים מוגבה כמעה מפני השטח.

 

מדשאה ראשית - Fairway: מירב השטח של מסלולי הגולף בנויים מהמדשאה הראשית המכוסחת נמוך, ואליה אנו מכוונים את חבטות הפתיחה למעט בגומות פאר 3 בהן מכוונים ישירות לגרין.

 

מדשאה משנית - Rough: דשא גבוה יותר הנמצא בצידי המדשאה הראשית, שהחבטה מתוכו עלולה לעיתים להיות קשה אם מנח הכדור שקוע עמוק בדשא.

 

מים - Water Hazard: בדומה לבאנקרים, הינם מכשולים המיועדים להוסיף יופי וקושי למסלול הגולף. מים הם בדרך כלל נחלים או אגמים, הממוקמים בין אזור הטי והגומה.

 

קו הפאט - line of Putt: המסלול הדמיוני אותו עושה הכדור במהלך הפאט לכיוון הגומה. קו הפאט יכול להיות ישר או נשבר (ראה שבירה).

 

שבירה - Break : מתיחס לרמת השיפוע של הגרין וכיוונו מהנקודה שהכדור מונח עליה לגומה. שבירה תתואר כימין לשמאל או שמאל לימין.

 

 

 

מונחים הקשורים במשחק עצמו

 

אלבטרוס - Albatross: תוצאה של שלוש נקודות מתחת לתקן הגומה, זהו אירוע נדיר שאם קורה יש לתעד ולספר לכולם. בד"כ יכול לקרות בתקן 5 כאשר הכדור נכנס לגומה בשתי חבטות.

 

בוגי - Bogey: תוצאה של נקודה אחת מעל לתקן הגומה.

 

בירדי - Birdie: תוצאה של נקודה אחת מתחת לתקן הגומה.

 

משחק חבטות - Stroke Play: ידוע גם כ-Medal Play , זוהי תחרות המבוססת על המספר המצטבר של החבטות, בסיבוב אחד או במספר סיבובים. רוב האליפויות המקצועיות הינן בשיטת משחק זו.

 

משחק גומות - Match Play: תחרות שבה משחקים כל גומה בנפרד. מנצח הגומה הוא זה שחבט פחות חבטות עד לסיומה. מנצח המשחק הוא זה שניצח יותר גומות. צורת משחק זו פופולרית יותר אצל חובבים, אולם בתחרויות מסוימות גם מקצוענים משתמשים בה.

 

משחק קצר - Short Game: מתאר את כל חבטות הגולף הנחבטות על ומסביב לגרין, כולל Pitch, Chip, Putt, וחבטות באנקר.

 

נושא כלים - Caddie: אדם שנשכר כדי לשאת את המחבטים של השחקן לסייע לו בהכרת המגרש המשוחק (בעיקר הגרינים).

נשר - Eagle: תוצאה של שתי נקודות מתחת לתקן.

 

פור - Fore: צעקת אזהרה בגולף. שחקן שהיכה בכדור ומזהה שמעופו הינו בכיוונם של שחקנים אחרים יצעק פור בכל כוחו על מנת להזהירם מהכדור שעלול לפגוע בם.

 

פלאמב-בוב - Plumb Bob: שיטה בה משתמשים שחקנים רבים על מנת לקבוע את רמת השיפוע של הגרין בעבור הפאט המיועד.בשיטה זו נעשה שימוש בפאטר המוחזק באוויר בניצב לגומה, ומבט דרכו לכיוון הגומה.

 

פי-ג'י-איי - PGA: איגוד הגולף המקצועני (Professional Golf Association) בו משחקים טובי השחקנים בעולם. שני האיגודים העיקריים הינם האמריקאי והאירופאי.

 

תקן - Par: מספר החבטות המצופה משחקן ברמה גבוהה על מנת להכניס את הכדור לגומה. קיימים 3 סוגי תקנים בהתאם לאורך הגומה תקן שלוש עבור גומות קצרות, תקן ארבע - עבור גומות בינוניות, ותקן חמש - עבור גומות ארוכות (ראה פירוט בפרק הבא).

תקן המגרש - Par for the Course: כמות החבטות המצטברת לפי כל תקני הגומות. רוב מגרשי הגולף בעולם הינם תקן 72, המורכב מעשרה מסלולים של תקן 4, ארבעה מסלולים של תקן 3 וארבעה מסלולים של תקן 5.

שחקן תקן - Scratch Golfer: הינו שחקן ברמה גבוהה בעל יכולת לסיים משחק של 18 גומות בתקן המגרש ולעיתים אף נמוך יותר.

 

 

כתב: בועז שגב, מנהל הדרכה מועדון הגולף קיסריה.

Share