map4

 
מעוניין להיות בקשר? הרשם לניוזלטר לקבלת עדכונים או התקשר עכשיו 6550*

גולף במאה העשרים ואחת / מאת ד"ר ריצ'רד גקנר

mea21במהלך נסיעתי האחרונה לארה"ב, ביקרתי אצל אחד מעמיתי למקצוע, אשר שימש בעבר ככירופרקטור של משלחת הספורט האמריקאית לאולימפיאדת 1996. הוא סיפר לי שאחד הטרנדים החמים במקצוע שלנו כיום, הוא ההתמחות בטיפול ובאימוני כושר לשחקני גולף. כאשר התחלתי להתעמק בנושא, הבנתי מדוע.

על פי אחד המקורות שבדקתי, גולף הוא ללא ספק ענף הספורט המבוקש ביותר בארה"ב/בעולם כיום ועוסקים בו 25 4 מיליארד דולר מיליון שחקנים. כמו כן, תעשיית הגולף מגלגלת בשנה! לאור ההתעניינות הרבה בענף זה, מחפשים גולפאים רבים דרכים שונות לשיפור ביצועיהם, וכך הפך הגולף למדע בנוסף להיותו משחק. יש היום טכנולוגיה שלמה סביב שיפור ביצועיו של שחקן הגולף.

במדינת מרילנד בארה"ב (שם מתגוררת משפחתי), ביקרתי במרכז מאד מתקדם לאימוני גולף בתוך אולם. המרכז - קלאבגולף פרפורמנס סנטר - מנתח את כל שלבי המשחק ומסוגל למדוד "איזון, גמישות, כוח, סיבולת לב-ריאה, וקואורדינציה". ע"י שימוש בווידאו, מחשבים, ואמצעים אלקטרומגנטיים (חיישנים) המסוגלים לבצע ניתוח תלת-מימדי, אנשי המקצוע במועדון יכולים למדוד מהירות, תנוחה ויעילות של כל חלקי הגוף במהלך החבטה. הם משתמשים בניתוח ווידאו דו-מימדי "כדי לקלוט את החבטה ולזהות פגמים בביצוע".

לאחר האבחנה, מוצמדים אל השחקן מדריך גולף מקצועי וכן "מומחה באימוני כושר בתחום הגולף", כדי לעבוד על ביומכניקה נכונה, חיזוק שרירים, שיפור הגמישות וטווחי תנועה. לשם כך, יש מספר תחנות אימון בהרמת משקולות ובמתיחות (סטרצ'ינג). השחקן יכול, בנוסף לכך, לקבל ייעוץ בנושא הנעלה מתאימה לגולף, וכן על תזונה נכונה. במתקן יש "היטינג בייז" אישיים, "אליינמנט" ו-" טארגט קייג'ז", "לונץ' מוניטורס", וכן "צ'יפינג" ו-"פאטינג גרינס".

מייסד מרכז זה הוא ד"ר גרג רוז, כירופרקטור במקצועו. שרותיו של ד"ר רוז נשכרו ע"י "טייטליסט", כדי להקים את מכון "טייטליסט פרפורמנס" בקליפורניה, אשר מציע אותם שרותים כמו גולפקלאב, אך בקנה מידה גדול יותר. ד"ר רוז מופיע ב-"גולף צ'אנל" (כן, יש תחנת טלויזיה המוקדשת כולה לענף הגולף), שם הוא נותן עצות וטיפים בתחום אימוני כושר מתאימים והדרכים להימנעות מפציעות. עם הצוות ב-"טי.פי.איי." נמנים 17 אנשי מקצוע במשרה מלאה, והמועדון מציע יומיים מלאים של "צלילה" לתוך ענף הגולף וכל מה שקשור אליו (במחיר זול של 5,000$).

תוך כדי עבודתי על מאמר זה, מצאתי מאות אתרי אינטרנט בנושא. אחד המעניינים ביותר מביניהם היה של חברת גולף מרקטינג אינטרנשיונל. החברה פיתחה ערוץ טלויזיה באינטרנט הנגיש לחובבי הגולף בכל העולם. הם השיקו אתר GolfCenter.TV.www - אשר מציע "מבחר תכניות "זורמות" קהילתיות ואינטראקטיביות, הכוללות תוכן המכוון
לגולפאים צעירים, אימונים עבור גברים ונשים, וכן חדשות וטכנולוגיות בתחום הגולף". הם מספקים קישורים רבים לתוכן ווידאו בנושאי גולף באינטרנט. ואם אין די בכך, יש גם אפשרות לאימון מנטאלי כדי לשפר את ביצועי המשחק. יש מוצר שהוא "ספין-אוף"/תולדה ממומחה לנוירולוגיה העובד עם פציינטים הסובלים מ-"אי.די.אייצ'.די", אשר מבוסס על טכנולוגית מטרונום אינטראקטיבי, כדי לשפר תיזמון, ריכוז, ועקביות www.golfgroove.com.

בנוסף לכל החידושים הטכנולוגיים, גיליתי שעל פי סטטיסטיקות רפואיות, יש מספר רב של פציעות הנגרמות מהעיסוק בגולף. אחד מהמקורות המוסמכים טוען שמספר הגולפאים הסובלים מכאבי גב עובר את ה- 40%70%!). בנוסף,(שמעתי ממקורות אחרים שיתכן שמספרם מגיע אף ל-יש סוגי פציעות שונות בפרק כף היד, במרפק, בכתפיים ובברכיים. בעתיד, אני מקווה להציג לציבור הגולפאים הישראלי מידע בנושאי ביומכניקה נכונה, הימנעות מפציעות
ואימוני כושר מתאימים.

ד"ר ריצ'רד גקנר עסק במקצוע הכירופרקטיקה בארה"ב משך 12 שנה לפני עלייתו ארצה באוקטובר 2004. בתום לימודי הכירופרקטיקה עבר ד"ר גקנר השתלמויות נוספות, והוא בעל תעודות מומחה בתחום פציעות ספורט ואימוני כושר. בארה"ב הוא טיפל במספר ספורטאי צמרת - הן חובבנים והן מקצוענים. כמו כן, הוא עבד במספר ארועי ספורט בינלאומיים. בארץ הוא היה אחראי על שיתוף האגודה הכירופרקטית הישראלית בארועי המכביה ה-17.

ד"ר גקנר הוא בעל קליניקה פרטית ברמת פולג (נתניה), וניתן ליצור איתו קשר בטל. 052-2275430.

Share