map4

 
archelogy.png
tikets icon
caffe icon
מעוניין להיות בקשר? הרשם לניוזלטר לקבלת עדכונים או התקשר עכשיו 6550*

ממצאים מהתקופה הרומית / רומית מאוחרת


בתקופה זו העיר התרחבה ונבנו בה מבני ציבור רבים ומגוונים. ארמון הורדוס הוסב לשמש כמקום מושבם של המושלים הרומיים, ובתקופה זו נוספו לו עוד חדרים וחלקים.

ההיפודרום
בימיו של אדריאנוס נבנה בקיסריה ההיפודרום, ששימש את תושבי העיר עד המאה ה 6 לספירה. המבנה נועד למרוצי מרכבות וההכנות אליהם - מבנים לגיבוש הקבוצות, מועדונים וכו'. ההיפודרום הוקם במזרחה של העיר. במקור היו מושבי ההיפודרום עשויות אבן, אך הן נשדדו במהלך השנים.

בית הכנסת
בשרידיו של בית הכנסת ניתן להבחין בפסיפס, שהיה חלק מהמקום. בית הכנסת בקיסריה מוזכר בספרו של יוסף בן מתתיהו "מלחמת היהודים". לפי הכתוב, במקום זה הוצתה האש שהבעירה את כל יהודה באש המרד נגד הרומאים. היהודים בתקופה הרומית המאוחרת חיו בקיסריה יהודים רבים, ונראה כי היו לא מעט חיכוכים עם השכנים הנוכרים בעיר. אולם יש גם עדויות על יחסי שכנות טובים.

האובליסק
האובליסק המרהיב מתמר לגובה של 10.5 מטרים. רוחבו נע בין 172 ס"מ (בבסיס) ל- 140 ס"מ (בחלק העליון). משקל האובליסק הכולל (לפני השלמות) כ- 84 טון.

על פי הארכיאולוגים, הוצב האובליסק בשנת 300 לספירה ושרד את התקופה הביזנטית.
לאחר מכן נפל ונשבר לשני חלקים.
מקור האובליסק במצרים, שם נחשב לאתר פולחני. הרומאים אימצו את האובליסק, והפכו אותו לקישוט נפוץ ואופייני במתקנים בהם נערכו מרוצי כרכרות.
ידוע כי הקיסר אוגוסטוס העביר שני אובליסקים ממצרים לרומא.
בקיסריה העתיקה ניצבו שני אובליסקים, משערים כי אחד מהם נבנה על ידי הורדוס והוצב
מדרום לנמל, השני כאמור הוצב מחדש עתה סמוך לאתר העתיקות. האובליסק הזקור נמצא מאחורי גן הפסלים, כ- 200 מ"ר מאחורי 'יקבי קיסריה'. ניתן להגיע לשביל העפר ברגל או ברכב שטח.

פרויקט הצבתו מחדש החל ב-5/1999 והסתיים ב-8/2001. במימון הפרויקט, שעלותו כ- 150 אלף דולר, השתתפו משפחות סטול ופלדמן תושבי מרכז הארץ, רשות העתיקות, החברה הממשלתית לעתיקות והחברה לפיתוח קיסריה.

Share